Ingebjørg har både språk- og arktitektstudier bak seg før hun utdannet seg til logoped.
Hun jobbet som logoped i 4 år på på Briskeby skole og kompetansesenter, en talespråklig videregående skole for hørselshemmede. I tillegg har hun jobbet i to år innenfor logopedtjenesten i grunnskolen i Oslo. Fra 2003 har hun jobbet for stiftelsen Cochletten. Ingebjørg jobber med oppfølging av cochleaimplanterte barn i deres hjemkommuner og reiser sammen med Vibeke Kolrud til barnas hjemmebarnehage eller -skole en dag per semester. I tillegg tar Ingebjørg imot voksne og barn med hørsels- eller andre talespråklige problemer til individuelle timer i lytte- og taletrening. Ingebjørg er forfatteren av boka Norsk språklydlære, som er vel kjent og mye brukt blant logopeder og audiopedagoger i Norge.
Linker til publikasjoner av Ingebjørg Skaug:
Oppslagsverk med øvelser for alle norske språklyder
Skaug, I: Norsk språklydlære med øvelser, Cappelen 1996, ISBN-978-82-02-24637-2
Ingebjørg Skaugs skåringsmetode for fonemtester; Dynamisk artikulasjonstest (DAI)
Skaug, I: A Dynamic Articulation Index, presentasjon på konferanse i Lund i Sverige 3. oktober 2002
Brettspillsamling for innlæring av alle norsk språklyder
Språklydspillene fotballspillet, Eget forlag 2015
Arne Kirkhorn Rødvik, Ole Tvete, Janne von Koss Torkildsen, Ona Bø Wie, Ingebjørg Skaug og Juha Tapio Silvola 2019
Consonant and Vowel Confusions in Well-Performing Children and Adolescents With Cochlear Implants, Measured by a Nonsense Syllable Repetition Test
Artikkel om habilitering av cochleaimplanterte barn
Kommentarer til tilsvar på min artikkel om cochleaimplanterte barn (se over)
Om manglende norsk logoped-grunnutdannelse
Kommentar til tilsvaret fra den norske tegnspråkslobbyen på artikkel om habilitering av barn med CI, oversatt til svensk:
Arne K. Rødvik, Janne v. K. Torkildsen, Ona B. Wie, Ole Tvete, Ingebjørg Skaug & Juha T. Silvola (2023):
Consonant and vowel confusions in well-performing adult cochlear implant users, measured with a nonsense syllable repetition test, International Journal of Audiology, DOI: 10.1080/14992027.2023.2177893